loading...

لیمون

بازدید : 3372
يکشنبه 24 ارديبهشت 1402 زمان : 20:21


دندانپزشکی یکی از شاخه ها و تخصص های دندانپزشکی است. دندانپزشکان در این تخصص اصلاحات استخوان فک را انجام می دهند و ناهماهنگی دندان ها را که به نام مال اکلوژن نیز شناخته می شود، درمان می کنند.

ارتودنسی علاوه بر بهبود عملکرد دهان و دندان، به اصلاح صورت نیز کمک می کند و متخصص ارتودنسی بر اساس شرایط و نیاز فرد، درمان های لازم را انجام می دهد.

در ادامه به زبان ساده برای شما توضیح می دهیم که ارتودنسی چیست و شما را با روش های مختلف و برای چه افرادی مناسب است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که برای تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌ها، بدشکلی‌ها و ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک استفاده می‌شود. ارتودنسی و ارتودنسی طراحی لبخند را بهبود می بخشد سلامت دهان، دندان ها و در نهایت زیبایی انسان می شود.


ارتودنسی شامل چه نوع درمانی می شود؟

متخصصان ارتودنسی از درمان های ارتودنسی برای رفع طیف وسیعی از مشکلات بیمار و مراجعه کننده استفاده می کنند. شامل:

فاصله بین دندان ها را از بین ببرید

هم ترازی قسمت بالایی و بالای دندان

صاف کردن دندان های کج

توانایی صحبت کردن یا جویدن خود را تقویت کنید

بهبود سلامت طولانی مدت لثه و دندان

از سایش یا آسیب بیش از حد و طولانی مدت دندان جلوگیری می کند

درمان مشکلات دندان هایی که گاز می گیرند یا روی هم قرار می گیرند

درمان و اصلاح مشکلات مرتبط با ناهماهنگی فک بالا و پایین

درمان های انجام شده توسط متخصص می تواند ظاهر و سلامت دندان ها را بهبود بخشد. متخصص ارتودنسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر از تکنیک ها و ابزارهای مختلف ارتودنسی دندان استفاده می کند که در قسمت های بعدی با آن ها آشنا خواهید شد.



دندانپزشکان برای چه کسانی هستند؟

هر فردی که دارای مال اکلوژن یا مال اکلوژن باشد در صورتی که فک و دندان ها به درستی رشد نکنند و در موقعیت طبیعی طبیعی خود قرار نگیرند نیاز به درمان دندان دارند. آنها شرایطی به نام مال اکلوژن ایجاد می کنند. . با مال اکلوژن؛ دندان ها کج هستند و موقعیت نادرستی پیدا می کنند.

مال اکلوژن یک بیماری نیست و سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار نمی دهد. این حالت تغییر در موقعیت طبیعی دندان ها است. با این حال، اگرچه این بیماری یک بیماری محسوب نمی شود، اما می تواند ظاهر صورت و دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به احساس شرم، اعتماد به نفس پایین و افسردگی شود یا بر توانایی خوردن و صحبت کردن تاثیر بگذارد.

به طور کلی افرادی با مشکلات زیر نیاز به ارتودنسی دارند:

دندان های جلو بیرون آمدند

دندان های بد و پری

دندان نهفته

دندان های نامتقارن

دیپ بایت یا دندان های جلویی بالایی (دیپ بایت)

دوباره گاز بگیر

چغندر باز

آندربایت

نیش متقابل

متوسط

انواع دندان

انواع مختلفی از ارتودنسی وجود دارد، اما برای درک بهتر، ما در اینجا ارتودنسی دندان را بر اساس نوع ابزار و عملکرد آنها تقسیم می کنیم. به طور کلی ارتودنسی به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می شود.

1- ارتودنسی ثابت

در این نوع درمان ارتودنسی به طور مداوم از تجهیزات خاصی برای تراز کردن دندان ها برای مدت طولانی استفاده می شود. در تمام طول درمان، این ابزارها باید در دهان باقی بمانند و به هیچ وجه (به جز زیر نظر دندانپزشک) نباید خارج شوند.

این روش معمولا برای افرادی استفاده می شود که شرایط پیچیده دندانی دارند و بیمار باید ماهی یک بار به پزشک متخصص مراجعه کند تا پلاک ها بر اساس روند بهبودی تنظیم و ثابت شوند.

نوع مشخصات

ارتودنسی با براکت (براکت و سیم) که روشی سنتی و قدیمی است، از انواع مختلفی تشکیل شده است که با توجه به نوع و نحوه عمل به موارد زیر تقسیم می شود:

ارتودنسی با بریس های فلزی: این یکی از رایج ترین انواع ارتودنسی ثابت است

ارتودنسی سرامیکی: در این مورد از بریس های سرامیکی استفاده می شود.

ارتودنسی زبان یا پشت: در این روش بریس ها و بریس ها در پشت دندان ها قرار می گیرند و قابل رویت نیستند اما از این روش درمانی برای مشکلات ساده استفاده می شود.

ارتودنسی دیو: در این نوع ارتودنسی از براکت هایی استفاده می شود که قابلیت باز و بسته شدن دارند.

2- ارتودنسی متحرک

در این درمان از دستگاه های ارتودنسی بدون قرار گرفتن طولانی مدت در دهان و تا پایان درمان استفاده می شود. این وسایل باید تقریباً 22 ساعت در روز در دهان باقی بمانند.

در این روش از دندان های بالا و پایین قالب گرفته می شود و در نهایت پلاکی برای دندان ها تهیه می شود که در صورت احساس ناراحتی می توان پلاک را از دهان خارج کرد. انواع مختلفی از این نوع دندان مصنوعی وجود دارد:

انواع ارتودنسی متحرک

4 نوع دستگاه ارتودنسی متحرک وجود دارد که در دسته بندی ارتودنسی متحرک قرار می گیرند:

ارتودنسی نامرئی: این نوع ارتودنسی به دلیل بی رنگ بودن کل صفحه یکی از محبوب ترین درمان های ارتودنسی متحرک است.

Z ارتودنسی فنری متحرک: برای جلو بردن دندان های پوسیده جلویی استفاده می شود.

بریس هالی: برای عقب کشیدن دندان های فک بالایی که خیلی جلو هستند.

نگهدارنده: نگهدارنده ارتودنسی برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها پس از اتمام درمان ارتودنسی استفاده می شود.

ویژگی های تلفن همراه ارتودنسی

اگرچه بریس های متحرک به اندازه بریس ها قوی و موثر نیستند، می توانند به آرامی یک یا چند دندان را حرکت داده و تنظیم کنند.

معمولاً عوارض جانبی ندارند یا حداقل عوارض جانبی دارند.

توانایی برداشتن از دهان، به خصوص زمانی که در هنگام غذا خوردن احساس درد می کنید.

در صورت عدم مراقبت مناسب، احتمال عفونت لثه وجود دارد.

دستگاه های ارتودنسی دندان

ارتودنتیست ها اغلب از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. به طور کلی لوازم و دستگاه های ارتودنسی را می توان به دو دسته ثابت و متحرک طبقه بندی کرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

1- دستگاه ثابت



این دستگاه ها رایج ترین ابزار و وسایل مورد استفاده در ارتودنسی هستند. هنگامی که دقت در فرآیند و توجه به جزئیات در دستور کار قرار می گیرد، ارتودنتیست ها دندان های نامرتب مشتریان خود را با دستگاه های ثابت برطرف می کنند.

نمونه هایی از دستگاه ها و دستگاه های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

فلزات

این ابزار ثابت شامل موارد زیر می باشد

باند

براکت ها

سیم ها

باندها حلقه هایی هستند که معمولاً در اطراف دندان ها متصل می شوند و به عنوان لنگر برای بریس ها عمل می کنند. این دستگاه ها با استفاده از دستگاه های مخصوص به دندان ها متصل می شوند. بر خلاف باندهایی که به دندان های عقبی متصل می شوند، بریس ها معمولاً روی دندان های جلویی قرار می گیرند. سیم همچنین از روی برجسته قوس شکل عبور می کند و به باند ثابت یا متصل می شود. با تقویت سیم، دندان ها تحت فشار قرار می گیرند و به مرور زمان دندان ها به تعادل و موقعیت کامل مورد نیاز ارتودنتیست می رسند.

افرادی که از این دستگاه ها برای صاف کردن دندان های خود استفاده می کنند باید به طور منظم و ماهانه به ارتودنتیست خود مراجعه کنند تا الاینر آنها بررسی یا نصب شود.

مدیران فضای ثابت

همانطور که می دانید کودکان تا سن خاصی دندان های شیری دارند. هنگامی که دندان شیری رویش می کند، احتمالاً دندان های مجاور به داخل فضا حرکت کرده و فضای دندان شیری را که باید فضا را پر کند، تنگ می کند. متخصص ارتودنسی از یک نگهدارنده فضای ثابت استفاده می کند تا فضا را تا زمانی که دندان اصلی رشد کند و کجی نداشته باشد حفظ کند.

جای جای پروتز

این ابزارها بهترین انتخاب برای یک مکان ثابت و قابل جابجایی هستند.

بست های مخصوص

این ابزارها به شما کمک می کنند فشار وارد شده را با مکیدن زبان یا انگشتان خود کنترل کنید. این ابزارهای ویژه می توانند باعث ناراحتی کاربر به خصوص هنگام غذا خوردن شوند. در نتیجه فقط در صورت لزوم استفاده می شود.

2- وسایل ارتودنسی متحرک

دندانپزشکان از وسایل متحرک برای درمان مشکلات جزئی مانند جلوگیری از مکیدن انگشت شست یا اصلاح دندان های کج استفاده می کنند. این مواد فقط باید هنگام تمیز کردن، غذا خوردن یا رنگ آمیزی حذف شوند. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است به بیمار توصیه کند هنگام انجام برخی فعالیت ها مانند نواختن سازهای بادی یا دوچرخه سواری، آنها را خارج کند.


نمونه هایی از ابزارهای موبایل عبارتند از:

الاینرها: الاینرها جایگزینی برای بریس هایی هستند که اغلب در ارتودنسی بزرگسالان مفید هستند.

هدگیر: هدف از استفاده از هدگیر برای بیماران کاهش رشد فک بالا و قرار دادن هماهنگ دندان های بالا و پایین است.

محافظ گونه و لب: این بریس های دستی برای کاهش فشار گونه یا لب بر روی دندان ها ساخته می شوند.

Palatal Expander: این دستگاه برای گشاد کردن قوس فک بالا طراحی شده است. منبسط کننده شامل یک صفحه پلاستیکی با پیچ هایی است که در کف یا سقف دهان قرار می گیرد. پیچ ها به مفاصل استخوان فشار وارد می کنند و آنها را به بیرون هدایت می کنند. در طول درمان ارتودنسی دندان با کمک اکسپندر، مساحت و عرض خطر افزایش می یابد.

ریتینرها: ریتینرها معمولا بعد از درمان ارتودنسی استفاده می شوند. این امکان وجود دارد که پس از طی مراحل درمان، دندان ها به عقب برگردند. برای جلوگیری از این امر از نگهدارنده استفاده می شود. در صورت اصلاح، می توان از آنها برای جلوگیری از مکیدن انگشت کودکان نیز استفاده کرد.

به طور کلی، دو نوع اشیاء قابل حمل وجود دارد:

هاولی بلند شد و بلند شد. این دستگاه از فلز و اکریلیک ساخته شده است. اکریلیک روی سقف دهان و بریس هایی در اطراف دندان های جلو قرار می گیرد.

نوع دیگری از ظروف از پلاستیک شفاف ساخته شده است. این نگهدارنده روی دندان ها قرار می گیرد و شبیه تراز کننده نامرئی یا (Invisalign) می باشد.

آتل ها: این دستگاه ها روی فک بالا یا پایین قرار می گیرند. بریس به بستن صحیح فک کمک می کند. این دستگاه ها اغلب برای درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) استفاده می شوند. گیجگاهی فکی یا (TMJ) اختلالی است که می تواند باعث درد و اختلال در عضلات درگیر در حرکت فک شود.

هر روش درمان ارتودنسی برای چه مشکلاتی است؟

نمی توان دقیقاً گفت که روش های درمان ارتودنسی فردی به حل کدام مشکلات کمک می کند. اما در صورت جزئی بودن مشکلات موجود می توان در مدت زمان کوتاهی با کمک ارتودنسی متحرک درمان کرد. اما اگر مشکل شدید باشد با کمک ارتودنسی ثابت می توان آن را حل کرد. انتخاب دقیق نوع روش درمانی پس از معاینه و معاینه لازم توسط پزشک متخصص مشخص می شود.



بهترین سن برای ارتودنسی؟

درمان دندانپزشکی در کودکان معمولا از 12 سالگی شروع می شود، یعنی زمانی که تمام دندان های شیری می افتند و دندان های دائمی از روی سکوها رشد می کنند. اگرچه نمی توان گفت امسال بهترین سال برای درمان ارتودنسی است، اما یکی از بهترین زمان ها است. در این بین یک استثنا وجود دارد. برای مثال، کودکانی که از شکاف کام یا شکاف کام رنج می‌برند، ممکن است قبل از رویش دندان‌های دائمی نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند.

درمان ارتودنسی اغلب به بزرگسالان و همچنین کودکان و نوجوانان انجام می شود. می توان آن را در هر سنی پس از بلوغ مصرف کرد. البته باید توجه داشت که با افزایش سن معمولا شانس درمان کاهش می یابد و مدت زمان درمان افزایش می یابد.

رفرنس مقاله: https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز


دندانپزشکی یکی از شاخه ها و تخصص های دندانپزشکی است. دندانپزشکان در این تخصص اصلاحات استخوان فک را انجام می دهند و ناهماهنگی دندان ها را که به نام مال اکلوژن نیز شناخته می شود، درمان می کنند.

ارتودنسی علاوه بر بهبود عملکرد دهان و دندان، به اصلاح صورت نیز کمک می کند و متخصص ارتودنسی بر اساس شرایط و نیاز فرد، درمان های لازم را انجام می دهد.

در ادامه به زبان ساده برای شما توضیح می دهیم که ارتودنسی چیست و شما را با روش های مختلف و برای چه افرادی مناسب است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که برای تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌ها، بدشکلی‌ها و ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک استفاده می‌شود. ارتودنسی و ارتودنسی طراحی لبخند را بهبود می بخشد سلامت دهان، دندان ها و در نهایت زیبایی انسان می شود.


ارتودنسی شامل چه نوع درمانی می شود؟

متخصصان ارتودنسی از درمان های ارتودنسی برای رفع طیف وسیعی از مشکلات بیمار و مراجعه کننده استفاده می کنند. شامل:

فاصله بین دندان ها را از بین ببرید

هم ترازی قسمت بالایی و بالای دندان

صاف کردن دندان های کج

توانایی صحبت کردن یا جویدن خود را تقویت کنید

بهبود سلامت طولانی مدت لثه و دندان

از سایش یا آسیب بیش از حد و طولانی مدت دندان جلوگیری می کند

درمان مشکلات دندان هایی که گاز می گیرند یا روی هم قرار می گیرند

درمان و اصلاح مشکلات مرتبط با ناهماهنگی فک بالا و پایین

درمان های انجام شده توسط متخصص می تواند ظاهر و سلامت دندان ها را بهبود بخشد. متخصص ارتودنسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر از تکنیک ها و ابزارهای مختلف ارتودنسی دندان استفاده می کند که در قسمت های بعدی با آن ها آشنا خواهید شد.



دندانپزشکان برای چه کسانی هستند؟

هر فردی که دارای مال اکلوژن یا مال اکلوژن باشد در صورتی که فک و دندان ها به درستی رشد نکنند و در موقعیت طبیعی طبیعی خود قرار نگیرند نیاز به درمان دندان دارند. آنها شرایطی به نام مال اکلوژن ایجاد می کنند. . با مال اکلوژن؛ دندان ها کج هستند و موقعیت نادرستی پیدا می کنند.

مال اکلوژن یک بیماری نیست و سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار نمی دهد. این حالت تغییر در موقعیت طبیعی دندان ها است. با این حال، اگرچه این بیماری یک بیماری محسوب نمی شود، اما می تواند ظاهر صورت و دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به احساس شرم، اعتماد به نفس پایین و افسردگی شود یا بر توانایی خوردن و صحبت کردن تاثیر بگذارد.

به طور کلی افرادی با مشکلات زیر نیاز به ارتودنسی دارند:

دندان های جلو بیرون آمدند

دندان های بد و پری

دندان نهفته

دندان های نامتقارن

دیپ بایت یا دندان های جلویی بالایی (دیپ بایت)

دوباره گاز بگیر

چغندر باز

آندربایت

نیش متقابل

متوسط

انواع دندان

انواع مختلفی از ارتودنسی وجود دارد، اما برای درک بهتر، ما در اینجا ارتودنسی دندان را بر اساس نوع ابزار و عملکرد آنها تقسیم می کنیم. به طور کلی ارتودنسی به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می شود.

1- ارتودنسی ثابت

در این نوع درمان ارتودنسی به طور مداوم از تجهیزات خاصی برای تراز کردن دندان ها برای مدت طولانی استفاده می شود. در تمام طول درمان، این ابزارها باید در دهان باقی بمانند و به هیچ وجه (به جز زیر نظر دندانپزشک) نباید خارج شوند.

این روش معمولا برای افرادی استفاده می شود که شرایط پیچیده دندانی دارند و بیمار باید ماهی یک بار به پزشک متخصص مراجعه کند تا پلاک ها بر اساس روند بهبودی تنظیم و ثابت شوند.

نوع مشخصات

ارتودنسی با براکت (براکت و سیم) که روشی سنتی و قدیمی است، از انواع مختلفی تشکیل شده است که با توجه به نوع و نحوه عمل به موارد زیر تقسیم می شود:

ارتودنسی با بریس های فلزی: این یکی از رایج ترین انواع ارتودنسی ثابت است

ارتودنسی سرامیکی: در این مورد از بریس های سرامیکی استفاده می شود.

ارتودنسی زبان یا پشت: در این روش بریس ها و بریس ها در پشت دندان ها قرار می گیرند و قابل رویت نیستند اما از این روش درمانی برای مشکلات ساده استفاده می شود.

ارتودنسی دیو: در این نوع ارتودنسی از براکت هایی استفاده می شود که قابلیت باز و بسته شدن دارند.

2- ارتودنسی متحرک

در این درمان از دستگاه های ارتودنسی بدون قرار گرفتن طولانی مدت در دهان و تا پایان درمان استفاده می شود. این وسایل باید تقریباً 22 ساعت در روز در دهان باقی بمانند.

در این روش از دندان های بالا و پایین قالب گرفته می شود و در نهایت پلاکی برای دندان ها تهیه می شود که در صورت احساس ناراحتی می توان پلاک را از دهان خارج کرد. انواع مختلفی از این نوع دندان مصنوعی وجود دارد:

انواع ارتودنسی متحرک

4 نوع دستگاه ارتودنسی متحرک وجود دارد که در دسته بندی ارتودنسی متحرک قرار می گیرند:

ارتودنسی نامرئی: این نوع ارتودنسی به دلیل بی رنگ بودن کل صفحه یکی از محبوب ترین درمان های ارتودنسی متحرک است.

Z ارتودنسی فنری متحرک: برای جلو بردن دندان های پوسیده جلویی استفاده می شود.

بریس هالی: برای عقب کشیدن دندان های فک بالایی که خیلی جلو هستند.

نگهدارنده: نگهدارنده ارتودنسی برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها پس از اتمام درمان ارتودنسی استفاده می شود.

ویژگی های تلفن همراه ارتودنسی

اگرچه بریس های متحرک به اندازه بریس ها قوی و موثر نیستند، می توانند به آرامی یک یا چند دندان را حرکت داده و تنظیم کنند.

معمولاً عوارض جانبی ندارند یا حداقل عوارض جانبی دارند.

توانایی برداشتن از دهان، به خصوص زمانی که در هنگام غذا خوردن احساس درد می کنید.

در صورت عدم مراقبت مناسب، احتمال عفونت لثه وجود دارد.

دستگاه های ارتودنسی دندان

ارتودنتیست ها اغلب از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. به طور کلی لوازم و دستگاه های ارتودنسی را می توان به دو دسته ثابت و متحرک طبقه بندی کرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید.

1- دستگاه ثابت



این دستگاه ها رایج ترین ابزار و وسایل مورد استفاده در ارتودنسی هستند. هنگامی که دقت در فرآیند و توجه به جزئیات در دستور کار قرار می گیرد، ارتودنتیست ها دندان های نامرتب مشتریان خود را با دستگاه های ثابت برطرف می کنند.

نمونه هایی از دستگاه ها و دستگاه های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

فلزات

این ابزار ثابت شامل موارد زیر می باشد

باند

براکت ها

سیم ها

باندها حلقه هایی هستند که معمولاً در اطراف دندان ها متصل می شوند و به عنوان لنگر برای بریس ها عمل می کنند. این دستگاه ها با استفاده از دستگاه های مخصوص به دندان ها متصل می شوند. بر خلاف باندهایی که به دندان های عقبی متصل می شوند، بریس ها معمولاً روی دندان های جلویی قرار می گیرند. سیم همچنین از روی برجسته قوس شکل عبور می کند و به باند ثابت یا متصل می شود. با تقویت سیم، دندان ها تحت فشار قرار می گیرند و به مرور زمان دندان ها به تعادل و موقعیت کامل مورد نیاز ارتودنتیست می رسند.

افرادی که از این دستگاه ها برای صاف کردن دندان های خود استفاده می کنند باید به طور منظم و ماهانه به ارتودنتیست خود مراجعه کنند تا الاینر آنها بررسی یا نصب شود.

مدیران فضای ثابت

همانطور که می دانید کودکان تا سن خاصی دندان های شیری دارند. هنگامی که دندان شیری رویش می کند، احتمالاً دندان های مجاور به داخل فضا حرکت کرده و فضای دندان شیری را که باید فضا را پر کند، تنگ می کند. متخصص ارتودنسی از یک نگهدارنده فضای ثابت استفاده می کند تا فضا را تا زمانی که دندان اصلی رشد کند و کجی نداشته باشد حفظ کند.

جای جای پروتز

این ابزارها بهترین انتخاب برای یک مکان ثابت و قابل جابجایی هستند.

بست های مخصوص

این ابزارها به شما کمک می کنند فشار وارد شده را با مکیدن زبان یا انگشتان خود کنترل کنید. این ابزارهای ویژه می توانند باعث ناراحتی کاربر به خصوص هنگام غذا خوردن شوند. در نتیجه فقط در صورت لزوم استفاده می شود.

2- وسایل ارتودنسی متحرک

دندانپزشکان از وسایل متحرک برای درمان مشکلات جزئی مانند جلوگیری از مکیدن انگشت شست یا اصلاح دندان های کج استفاده می کنند. این مواد فقط باید هنگام تمیز کردن، غذا خوردن یا رنگ آمیزی حذف شوند. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است به بیمار توصیه کند هنگام انجام برخی فعالیت ها مانند نواختن سازهای بادی یا دوچرخه سواری، آنها را خارج کند.


نمونه هایی از ابزارهای موبایل عبارتند از:

الاینرها: الاینرها جایگزینی برای بریس هایی هستند که اغلب در ارتودنسی بزرگسالان مفید هستند.

هدگیر: هدف از استفاده از هدگیر برای بیماران کاهش رشد فک بالا و قرار دادن هماهنگ دندان های بالا و پایین است.

محافظ گونه و لب: این بریس های دستی برای کاهش فشار گونه یا لب بر روی دندان ها ساخته می شوند.

Palatal Expander: این دستگاه برای گشاد کردن قوس فک بالا طراحی شده است. منبسط کننده شامل یک صفحه پلاستیکی با پیچ هایی است که در کف یا سقف دهان قرار می گیرد. پیچ ها به مفاصل استخوان فشار وارد می کنند و آنها را به بیرون هدایت می کنند. در طول درمان ارتودنسی دندان با کمک اکسپندر، مساحت و عرض خطر افزایش می یابد.

ریتینرها: ریتینرها معمولا بعد از درمان ارتودنسی استفاده می شوند. این امکان وجود دارد که پس از طی مراحل درمان، دندان ها به عقب برگردند. برای جلوگیری از این امر از نگهدارنده استفاده می شود. در صورت اصلاح، می توان از آنها برای جلوگیری از مکیدن انگشت کودکان نیز استفاده کرد.

به طور کلی، دو نوع اشیاء قابل حمل وجود دارد:

هاولی بلند شد و بلند شد. این دستگاه از فلز و اکریلیک ساخته شده است. اکریلیک روی سقف دهان و بریس هایی در اطراف دندان های جلو قرار می گیرد.

نوع دیگری از ظروف از پلاستیک شفاف ساخته شده است. این نگهدارنده روی دندان ها قرار می گیرد و شبیه تراز کننده نامرئی یا (Invisalign) می باشد.

آتل ها: این دستگاه ها روی فک بالا یا پایین قرار می گیرند. بریس به بستن صحیح فک کمک می کند. این دستگاه ها اغلب برای درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) استفاده می شوند. گیجگاهی فکی یا (TMJ) اختلالی است که می تواند باعث درد و اختلال در عضلات درگیر در حرکت فک شود.

هر روش درمان ارتودنسی برای چه مشکلاتی است؟

نمی توان دقیقاً گفت که روش های درمان ارتودنسی فردی به حل کدام مشکلات کمک می کند. اما در صورت جزئی بودن مشکلات موجود می توان در مدت زمان کوتاهی با کمک ارتودنسی متحرک درمان کرد. اما اگر مشکل شدید باشد با کمک ارتودنسی ثابت می توان آن را حل کرد. انتخاب دقیق نوع روش درمانی پس از معاینه و معاینه لازم توسط پزشک متخصص مشخص می شود.



بهترین سن برای ارتودنسی؟

درمان دندانپزشکی در کودکان معمولا از 12 سالگی شروع می شود، یعنی زمانی که تمام دندان های شیری می افتند و دندان های دائمی از روی سکوها رشد می کنند. اگرچه نمی توان گفت امسال بهترین سال برای درمان ارتودنسی است، اما یکی از بهترین زمان ها است. در این بین یک استثنا وجود دارد. برای مثال، کودکانی که از شکاف کام یا شکاف کام رنج می‌برند، ممکن است قبل از رویش دندان‌های دائمی نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند.

درمان ارتودنسی اغلب به بزرگسالان و همچنین کودکان و نوجوانان انجام می شود. می توان آن را در هر سنی پس از بلوغ مصرف کرد. البته باید توجه داشت که با افزایش سن معمولا شانس درمان کاهش می یابد و مدت زمان درمان افزایش می یابد.

رفرنس مقاله: https://payju.ir/content/متخصص-ارتودنسی-شیراز

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 18

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 791
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1029
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 6504
  • بازدید ماه : 32831
  • بازدید سال : 168273
  • بازدید کلی : 834057
  • کدهای اختصاصی