loading...

لیمون

بازدید : 25396
شنبه 22 مهر 1402 زمان : 12:11

AliMohammadi 13961206-2726646 در بیشتر موارد میتوان تقارن را در معماری ایرانی مشاهده کرد. در بنای این مسجد، شاهکارهای معماری، کاشی کاری و نجاری قرن یازدهم هجری را مشاهده می کنید. مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماران هنرمند ایرانی است که در دل کویر ایران در استان یزد جلوه گری می کند و یکی از مقاصد پر گردشگری است که مسافران زیادی از داخل و خارج آن را برای گشت و گذار در یزد انتخاب می کنند. هر گردشگری که پا در این میدان میگذارد محو تماشای زیباییهای میدان نقش جهان اصفهان میشود. وجود دارد که جز بهترین رستوران های اصفهان محسوب میشوند و بنا به میل خودتان میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید و ساعاتی را برای رفع خستگی در آنجا بگذرانید. هنوز هم با گذشت این همه سال مسجد شیخ لطف الله جز بهترین ها در استفاده از رنگ و نور است. هر چند قبل از اقدامات میر خضر شاه و افراد دیگر هم محله رونق چشمگیری داشته که این موضوع نشان دهندهٔ زحمات فوق العادهٔ سید شمس الدین در رونق این محله است. البته ورود خودرو به میدان ممنوع است و باید خودرو را در پارکینگ گذاشته و چند قدمی را پیاده طی کنید. اگر با خودروی شخصی خودتان به اصفهان سفرکردهاید و حالا میخواهید به تماشای کاخ هشتبهشت بروید، پیشنهاد میکنیم که اتومبیلتان در پارکینگ محل اقامتتان رها کنید و با استفاده از وسایل حملونقل عمومی به سمت عمارت هشتبهشت حرکت کنید. هنگام سفر به این شهر با قطار بهتر است اطلاعاتی درمورد پارکینگ راهآهن اصفهان و دفتر راهآهن اصفهان داشته باشید. ه- قسمت بهداری - بهداری فعلی این وزارت بعلت کمی اعتبارات مربوطه بسیارمحدود است وبهمین علت چنانکه بایدموفق بانجام خدمات بهداشتی درمورد کارکنان این وزارت وخانواده آنهانمیشود. رستوران و کافی شاپ: پس از گشت و گذار در میدان و بازدید از آثار باستانی وقت آن رسیده که در یک رستوران یا کافی شاپ کمی استراحت کنید.

البته در فصل تابستان میتوانید زیر درختان سرسبز و زیبای چهار باغ قدم بزنید؛ روی نیمکتهای آن کمی بنشینید و از کافهتریاهای آن بستنی و آب میوه خنک خریده و گوارای وجود کنید. با روی کار آمدن شاه عباس دوم در اواسط قرن هفدهم، این کوشک ساده گسترش یافت و تالارهای متعددی مانند تالار ۱۸ ستونی، تالار آینه و اتاق های مجلل و بزرگ طبقه اول به بنای اصلی اضافه شد. علت اینکه 40 طاقه به 33 طاقه تبدیل شد، این بود که سنوات بخشی از رودخانه را به تصرف خود در آورد به همین خاطر پس از تصرف ان منطقه بسیار متروک و خالی از تردد شد تا اینکه مصطفی خان مستوفی که شهردار وقت اصفهان بود، اراضی پل را آزاد نمود و مجرای آب را آزاد کرد. مخمل یزد از نفیس ترین پارچه های ابریشمی بافته میشود و کیفیت بسیار خوبی دارد و می تواند یک سوغات به یاد ماندنی از یزد باشد. در گذشته این کاخ را با نام های دیگری مانند “قصر دولتخانه” و یا “دولتخانه مبارکه نقش جهان ” می شناختند و نام می برده اند. گذرگاه چهار باغ یک خیابان جادویی است؛ شاید شما با هدف قدم زدن و لذت بردن از زیباییهای خیابان وارد آن شوید، اما خیلی زود متوجه میشوید که انتخابهای زیاد دیگری هم پیش روی شما قرار دارد؛ از کافهها و رستورانها گرفته تا مراکز خرید، فروشگاهها و پاساژهای مختلف! آن گیاه دوباره جوانه زد و با حالوهوای منطقه جدید رشد کرده و البته تغییراتی هم داشته است. در آن دل شب در دل مردی با اراده آهنین، چنین تصمیمی شکل گرفت و صبح روز بعد گام اول برداشته شد و سالی چند نگذشت که در مسجد از لحاظ وضع ظاهر و باطن، تغییراتی شگرف انجام پذیرفت. این میدان با چند درجه انحراف شمالی جنوبی ساخته شده به طوری که مسجد امام (در ضلع جنوبی) به سمت قبله قرار دارد و هنر معماران قدیمی و اصیل ایرانی را به رخ میکشد.

برای رسیدن به میدان نقش جهان ابتدا باید به میدان امام حسین بروید و سپس از طریق خیابان سپاه به این میدان بینظیر و بسیار عظیم خواهید رسید. همچنین شربت سرای روزگار و رستوران نمکدان فضای بسیار زیبا و چشم نوازی دارند. دیزی سرای چاه میرزا، کافه گالری قیصریه و کافه هوگر از جمله رستوران و کافه های نامدار میدان نقش جهان هستند که فضایی بسیار زیبا و دلنشین دارند. علت انتخاب نام قیصریه برای این سردر شباهت بسیار زیاد آن به یکی از بناهای شهر قیصریه بوده است. در هر کدام از این بناهای باغ معماری زیبا و دلنشینی نمایش داده میشود. در دوره سلجوقیان، این مکان را «کوشک میدان» میخواندند و در دوره صفویان، توسط شاهاسماعیل توسعه داده شد. ساخت این بنا در سال ۱۰۱۱ قمری آغاز شد و مراحل پایانی ساخت آن تا سال ۱۰۲۵ به طول انجامید. معمار این بنا استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان آن محب علی بیک الله بوده و خوش نویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمدرضا امامی و محمدصالح امامی کتیبه نگاریهای آن را انجام دادهاند. در حال حاضر بیشتر این خانهها به اقامتگاه های سنتی یزد تغییر کاربری دادهاند تا گردشگرانی که به این منطقه از شهر میآیند با اقامت در بافت تاریخی یزد، خاطرهای به یادماندنی از سفر خود به این شهر تاریخی را تجربه کنند. و برخی دیگر، توسعه و ساخت این بنا را به تاریخی پیش از آن نسبت دادهاند.

میدان امام، میدانی بزرگ در شهر اصفهان است که پیش از دورهی صفوی، باغی بهنام نقش جهان در آن وجود داشت. این میدان زیبا گوشه گوشه اش سرشار از هنر ایرانی است و دیدنش به شما لذت بی نظیری می دهد که میتوانم بگوییم جایی تجربه نخواهید کرد. اگر از افرادی هستید که به دیدن شهرهای کویری علاقه دارید بهتر است یزد را برای مسافرت خود در تعطیلات انتخاب نمایید چرا که جاذبه های تاریخی بی نظیری را هم در خود جای داده و هنگام آشنا شدن با این بناها متوجه قدمت تاریخی این شهر خواهید شد. این میدان در تاریخ 8 بهمن 1313ش، در فهرست آثار ملی ایران و در 1358ش بهعنوان یکی از نخستین آثار ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. مسجد شیخ لطف الله به دلیل معماری زیبایی که دارد در دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. میدان نقش جهان اصفهان در 7 دی 1334 و با شماره ثبت 102 در میراث ملی ایران به ثبت رسید و در فروردین سال 1358 با شماره ثبت 115 در میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت گردید. این مجموعه در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1979 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. علاوهبر این به خاطر اهمیت و شکوهی که دارد در اردیبهشت ۱۳۵۸ میدان امام اصفهان اولین بنای ایرانی بوده که با شماره ۱۱۵در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. خوب است بدانید این میدان تاریخی در ۸ بهمن ماه ۱۳۱۳ هجری شمسی با شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این میدان باستانی قدمت طولانی دارد و در بخشهای مختلف آن شاهد آثار تاریخی دیگری چون عمارت عالیقاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه و بازارهای قدیمی هستیم. معماری میدان نقش جهان به میدانهای دیگری چون میدان امیر چخماق یزد یا میدان عتیق اصفهان نیز نزدیک است.

اگر میخواهید در سفر به این شهر در نزدیکی مسجد عتیق اقامت کنید تا دسترسی راحتی داشته باشید، میتوانید به سراغ رزرو هتل های اصفهان مثل هتل سنتی ابن سینا، هتل طلوع، هتل سپاهان، هتل آسمان و هتل ستاره بروید. یکی از دیدنی های سردر قیصریه ساعت قلعه پرتقالی هاست. این میدان دارای سه محور اصلی است که شامل محور شمالی-جنوبی مه مسجد امام را به سردر قیصریه وصل میکند، محور شرقی-غربی دوم که فاصله بین کاخ عالی قاپو و مسجد امام را شامل میشود و محور سوم که شامل راستای کاخ چهل ستون و بناهای اطراف بوده است که در گذر زمان از بین رفته است. ایوان اصلی چهل ستون از دو قسمت تشکیل شده، بخشی از 18 ستون چوبی بلند و 4 ستون اصلی متشکل شده است. در بخش فوقانی راهروها، دو ایوان کوچک جلو حجرهها قرار دارد. دیوارهای فوقانی دارای نقاشی های دیواری تاریخی در مقیاس بزرگ است. دو مناره مسجد دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال۱۳۱۳ هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد. در نهایت اگر به سمت ضلع شمالی حرکت کنید با سردر قیصریه روبرو خواهید شد. با مشاهده این سر در قوسی شکل یکی از ارزشمندترین نقاشیهای مربوط به دوره صفویه را خواهید دید. با اقامت در این هتل به راحتی به نقاط مختلف شهر و جاذبههای اصفهان دسترسی خواهید داشت و میتوانید از رستورانهای خوب محله جلفا با غذاهایی خوشمزه، بهرهمند شوید. اما حیف است که به این شهر باستانی بروید و از همه ی آثار آن دیدن نکنید. برای بازدید بناهای تاریخی و آثار هنری که بر سردر این بناها بجا مانده است می بایست 1 الی 3 روز زمان بگذارید. این بنا در گذشته سه طبقه داشته اما امروزه طبقه سوم آن که نقاره خانه بوده تخریب شده و تنها دو طبقه از آن باقی مانده است.

پل در طول روز زیباست اما به هنگام شب حالت زنده تری پیدا می کند. به علاوه خزندگان زنده در این باغ تاکسیدرمیها نیز به چشم میخورند. دیواره سمت راست نشان دهنده اروپاییان در حال رقص و آواز و دیواره سمت چپ شکارگاهی را به تصویر کشیده است که با گذشت این همه سال و با وجود از بین رفتن قسمت هایی از این نقاشی ها هنوز زنده بودن رنگ ها و زیبایی خود را حفظ کرده است. بنابراین با رفتن به مرکز شهر اصفهان علاوه بر دیدن این میدان زیبا و چشم نواز، میتوانید از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان دیدن کنید. میدان نقش جهان اصفهان اصلی ترین نقطه گردشگری اصفهان که در مرکز شهر قرار دارد با معماری بینظیرش، نفس هر بیننده ای را بند میآورد. سردر قیصریه، از چهار درب فرعی و یک دروازهی اصلی و یک حوض آب تشکیل میشود. دلیل نامگذاری آن به این علت است که طراحی استخر به گونه ای است که آب از سوراخ های آن مانند مروارید تراوش میکند. این باغ از قناتی به همین نام مشروب میشود و جریان آب در باغ استخوانبندی طراحی آن را تشکیل میدهد. اگرچه به سبب آهکی بودن جنس کوه هیچگونه گیاهی بر روی دامنه این کوه رشد نکرده است و خالی از هر پوشش گیاهی است اما ظاهر آن به قدری متمایز و شگفتآور است که جزو جالبترین جاهای دیدنی یزد محسوب میشود. بازار به صورت سه طبقه طراحی شده بود اما طبقهی سوم که نقاره خانه بوده در زمان قاجار تخریب شد و اکنون فقط دو طبقه از آن باقی مانده است. این بنا به فرمان شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ ساخته شد. ماجرای ساخت مسجد امام از این قرار است که شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به خاطر بیست و چهارمین سال فرمانروایی خود دستور میدهد مسجدی بزرگ و بیهمتا بسازند.

از نظر موقعیت میدان عتیق (میدان امام علی) در شمال شرق نقش جهان قرار دارد که تا میدان حدود دو و نیم کیلومتر فاصله دارد. معماران خلاق و با تجربه ای که طرح میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن را طراحی نموده اند از نقشه های قدیمی تری که درساخت میدان عتیق دوران آل بویه اصفهان، میدان عالی قاپو قزوین و میدان حسن پادشاه تبریز استفاده شده است نیز الهام گرفته و با ادغام آن ها و خلاقیت خود طراحی بی نظیری اجرا نموده اند که با وجود سالیان زیادی است که از عمر این بناها می گذرد همچنان منحصر به فرد و بی همتا هستند. این مسجد طی سالهای ۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹ میلادی در دوران صفوی در ضلع شرقی میدان توسط استاد هنرمند محمدرضا اصفهانی ساخته شد. میدان نقش جهان در ابعادی کوچکتر، در قرن پانزدهم میلادی و دوره تیموریان ساخته شد و قبل از آنکه اصفهان به پایتختی انتخاب شود، باغ باشکوهی به نام نقش جهان وجود داشت. در آغاز قرن هفدهم و در سال 1398 شاه عباس اول تصمیم گرفت پایتخت ایران را از قزوین جدا و اصفهان را به عنوان مرکز و پایتخت ایران انتخاب کند. عمارت عالی قاپو اصفهان در ابتدا دارای یک ساختمان و معماری ساده بوده اما به مرور زمان طبقاتی به آن اضافه گردید و در نهایت در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون دار آن ساخته شد.

نمایی از گنبد و بخشی از ایوان مسجد جمعه یزد؛ ایوان بزرگ، غرفه ها، گوشوار ها، بزوار ها، رواق ها و طنبی های آن همه در حد زیبایی است و معماری باشکوه پارتی را با همه جلال و احتشام و نغزی و ریزه کاری اش به یاد می آورد؛ قوس های جناغی خوش اندامش که تناسب 4 و 3 دارد در عین نغزی، ژرف نگری معمار ایرانی را در استواری بنا نشان می دهد؛ روشنایی گنبد با وضع طاقچه های گچ اندود در برابر روزن های مشبک به نحوی شاعرانه تامین شده است. مسجد امام یکی از باشکوهترین مساجد قرن ۱۱ هجری است و کاشی کاریهای بی نظیر این مسجد شاهکاری از هنر معماران زمان صفوی را نشان میدهد. میدان امام همراه با بناهای تاریخی اطراف میدان شاهکاری از معماری ایرانی در دوره صفوی را نشان میدهد. معماری میدان و بناهای تاریخی اطراف آن حاصل هنر معماران و هنرمندان برجسته ایرانی همچون شیخ بهائی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی است. سر در قیصریه یک بنای زیبا و تاریخی از دوران صفویه است که در قسمت شمالی میدان و طی سالهای ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ قمری ساخته شده و ورودی اصلی بازار فعلی میدان نقش جهان است. میدان نقش جهان در دوران صفویه که اصفهان پایتخت ایران بود ساخته شد. این مکان باستانی و تاریخی در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۵۸ نیز در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد. معماری ها و کاشی کاری هایی که در ساخت این باغ به کار رفته است در نوع خود بی نظیر هستند و می توان گفت این بنا از آثار شاهکار معماری دوره صفوی است.

توصیه ما به شما این است که برای بازدید از این میدان و آشنا شدن با قدمت میدان نقش جهان حتما برای یک بار هم که شده به اصفهان سفر کنید. اما نتیجه این زحمات تبدیل به شاهکاری بی نظیری شده که با گذشت چند صد سال از عمر آن هنوز هم که هنوز است در جهان به عنوان یک شاهکار معماری مورد توجه قرار میگیرد. چند مسیر مختلف برای رسیدن به میدان نقش جهان وجود دارد. در هنگام رزرو تور اصفهان با مراجعه به این باغ برای بازدید می توانید گونه های گیاهی متنوعی را در کنار عناصر و سبک مختصات باغ های سنتی ایران مشاهده کنید. در قسمت هایی از این میدان می توانید با اجاره درشکه، زمانی را به درشکه سواری اختصاص دهید و از لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید. به شما پیشنهاد میکنیم در بازدید از این مکان تاریخی حتما درشکه سواری را نیز تجربه کنید. این میدان به درشکه سواری هایش نیز معروف است. جالب است بدانید معمار این مسجد شیخ بهایی بوده و آن را به گونهای طراحی کرده که مسجد دقیقا روبه قبله ساخته شود. اما به احتمال زیاد معمار اصلی آنها یکی از کسانی بوده که سازههای مشهور و زیبای مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطفالله را ساخته است.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره خودرو برای سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

AliMohammadi 13961206-2726646 در بیشتر موارد میتوان تقارن را در معماری ایرانی مشاهده کرد. در بنای این مسجد، شاهکارهای معماری، کاشی کاری و نجاری قرن یازدهم هجری را مشاهده می کنید. مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماران هنرمند ایرانی است که در دل کویر ایران در استان یزد جلوه گری می کند و یکی از مقاصد پر گردشگری است که مسافران زیادی از داخل و خارج آن را برای گشت و گذار در یزد انتخاب می کنند. هر گردشگری که پا در این میدان میگذارد محو تماشای زیباییهای میدان نقش جهان اصفهان میشود. وجود دارد که جز بهترین رستوران های اصفهان محسوب میشوند و بنا به میل خودتان میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید و ساعاتی را برای رفع خستگی در آنجا بگذرانید. هنوز هم با گذشت این همه سال مسجد شیخ لطف الله جز بهترین ها در استفاده از رنگ و نور است. هر چند قبل از اقدامات میر خضر شاه و افراد دیگر هم محله رونق چشمگیری داشته که این موضوع نشان دهندهٔ زحمات فوق العادهٔ سید شمس الدین در رونق این محله است. البته ورود خودرو به میدان ممنوع است و باید خودرو را در پارکینگ گذاشته و چند قدمی را پیاده طی کنید. اگر با خودروی شخصی خودتان به اصفهان سفرکردهاید و حالا میخواهید به تماشای کاخ هشتبهشت بروید، پیشنهاد میکنیم که اتومبیلتان در پارکینگ محل اقامتتان رها کنید و با استفاده از وسایل حملونقل عمومی به سمت عمارت هشتبهشت حرکت کنید. هنگام سفر به این شهر با قطار بهتر است اطلاعاتی درمورد پارکینگ راهآهن اصفهان و دفتر راهآهن اصفهان داشته باشید. ه- قسمت بهداری - بهداری فعلی این وزارت بعلت کمی اعتبارات مربوطه بسیارمحدود است وبهمین علت چنانکه بایدموفق بانجام خدمات بهداشتی درمورد کارکنان این وزارت وخانواده آنهانمیشود. رستوران و کافی شاپ: پس از گشت و گذار در میدان و بازدید از آثار باستانی وقت آن رسیده که در یک رستوران یا کافی شاپ کمی استراحت کنید.

البته در فصل تابستان میتوانید زیر درختان سرسبز و زیبای چهار باغ قدم بزنید؛ روی نیمکتهای آن کمی بنشینید و از کافهتریاهای آن بستنی و آب میوه خنک خریده و گوارای وجود کنید. با روی کار آمدن شاه عباس دوم در اواسط قرن هفدهم، این کوشک ساده گسترش یافت و تالارهای متعددی مانند تالار ۱۸ ستونی، تالار آینه و اتاق های مجلل و بزرگ طبقه اول به بنای اصلی اضافه شد. علت اینکه 40 طاقه به 33 طاقه تبدیل شد، این بود که سنوات بخشی از رودخانه را به تصرف خود در آورد به همین خاطر پس از تصرف ان منطقه بسیار متروک و خالی از تردد شد تا اینکه مصطفی خان مستوفی که شهردار وقت اصفهان بود، اراضی پل را آزاد نمود و مجرای آب را آزاد کرد. مخمل یزد از نفیس ترین پارچه های ابریشمی بافته میشود و کیفیت بسیار خوبی دارد و می تواند یک سوغات به یاد ماندنی از یزد باشد. در گذشته این کاخ را با نام های دیگری مانند “قصر دولتخانه” و یا “دولتخانه مبارکه نقش جهان ” می شناختند و نام می برده اند. گذرگاه چهار باغ یک خیابان جادویی است؛ شاید شما با هدف قدم زدن و لذت بردن از زیباییهای خیابان وارد آن شوید، اما خیلی زود متوجه میشوید که انتخابهای زیاد دیگری هم پیش روی شما قرار دارد؛ از کافهها و رستورانها گرفته تا مراکز خرید، فروشگاهها و پاساژهای مختلف! آن گیاه دوباره جوانه زد و با حالوهوای منطقه جدید رشد کرده و البته تغییراتی هم داشته است. در آن دل شب در دل مردی با اراده آهنین، چنین تصمیمی شکل گرفت و صبح روز بعد گام اول برداشته شد و سالی چند نگذشت که در مسجد از لحاظ وضع ظاهر و باطن، تغییراتی شگرف انجام پذیرفت. این میدان با چند درجه انحراف شمالی جنوبی ساخته شده به طوری که مسجد امام (در ضلع جنوبی) به سمت قبله قرار دارد و هنر معماران قدیمی و اصیل ایرانی را به رخ میکشد.

برای رسیدن به میدان نقش جهان ابتدا باید به میدان امام حسین بروید و سپس از طریق خیابان سپاه به این میدان بینظیر و بسیار عظیم خواهید رسید. همچنین شربت سرای روزگار و رستوران نمکدان فضای بسیار زیبا و چشم نوازی دارند. دیزی سرای چاه میرزا، کافه گالری قیصریه و کافه هوگر از جمله رستوران و کافه های نامدار میدان نقش جهان هستند که فضایی بسیار زیبا و دلنشین دارند. علت انتخاب نام قیصریه برای این سردر شباهت بسیار زیاد آن به یکی از بناهای شهر قیصریه بوده است. در هر کدام از این بناهای باغ معماری زیبا و دلنشینی نمایش داده میشود. در دوره سلجوقیان، این مکان را «کوشک میدان» میخواندند و در دوره صفویان، توسط شاهاسماعیل توسعه داده شد. ساخت این بنا در سال ۱۰۱۱ قمری آغاز شد و مراحل پایانی ساخت آن تا سال ۱۰۲۵ به طول انجامید. معمار این بنا استاد علی اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان آن محب علی بیک الله بوده و خوش نویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمدرضا امامی و محمدصالح امامی کتیبه نگاریهای آن را انجام دادهاند. در حال حاضر بیشتر این خانهها به اقامتگاه های سنتی یزد تغییر کاربری دادهاند تا گردشگرانی که به این منطقه از شهر میآیند با اقامت در بافت تاریخی یزد، خاطرهای به یادماندنی از سفر خود به این شهر تاریخی را تجربه کنند. و برخی دیگر، توسعه و ساخت این بنا را به تاریخی پیش از آن نسبت دادهاند.

میدان امام، میدانی بزرگ در شهر اصفهان است که پیش از دورهی صفوی، باغی بهنام نقش جهان در آن وجود داشت. این میدان زیبا گوشه گوشه اش سرشار از هنر ایرانی است و دیدنش به شما لذت بی نظیری می دهد که میتوانم بگوییم جایی تجربه نخواهید کرد. اگر از افرادی هستید که به دیدن شهرهای کویری علاقه دارید بهتر است یزد را برای مسافرت خود در تعطیلات انتخاب نمایید چرا که جاذبه های تاریخی بی نظیری را هم در خود جای داده و هنگام آشنا شدن با این بناها متوجه قدمت تاریخی این شهر خواهید شد. این میدان در تاریخ 8 بهمن 1313ش، در فهرست آثار ملی ایران و در 1358ش بهعنوان یکی از نخستین آثار ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. مسجد شیخ لطف الله به دلیل معماری زیبایی که دارد در دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. میدان نقش جهان اصفهان در 7 دی 1334 و با شماره ثبت 102 در میراث ملی ایران به ثبت رسید و در فروردین سال 1358 با شماره ثبت 115 در میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت گردید. این مجموعه در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1979 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. علاوهبر این به خاطر اهمیت و شکوهی که دارد در اردیبهشت ۱۳۵۸ میدان امام اصفهان اولین بنای ایرانی بوده که با شماره ۱۱۵در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. خوب است بدانید این میدان تاریخی در ۸ بهمن ماه ۱۳۱۳ هجری شمسی با شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این میدان باستانی قدمت طولانی دارد و در بخشهای مختلف آن شاهد آثار تاریخی دیگری چون عمارت عالیقاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه و بازارهای قدیمی هستیم. معماری میدان نقش جهان به میدانهای دیگری چون میدان امیر چخماق یزد یا میدان عتیق اصفهان نیز نزدیک است.

اگر میخواهید در سفر به این شهر در نزدیکی مسجد عتیق اقامت کنید تا دسترسی راحتی داشته باشید، میتوانید به سراغ رزرو هتل های اصفهان مثل هتل سنتی ابن سینا، هتل طلوع، هتل سپاهان، هتل آسمان و هتل ستاره بروید. یکی از دیدنی های سردر قیصریه ساعت قلعه پرتقالی هاست. این میدان دارای سه محور اصلی است که شامل محور شمالی-جنوبی مه مسجد امام را به سردر قیصریه وصل میکند، محور شرقی-غربی دوم که فاصله بین کاخ عالی قاپو و مسجد امام را شامل میشود و محور سوم که شامل راستای کاخ چهل ستون و بناهای اطراف بوده است که در گذر زمان از بین رفته است. ایوان اصلی چهل ستون از دو قسمت تشکیل شده، بخشی از 18 ستون چوبی بلند و 4 ستون اصلی متشکل شده است. در بخش فوقانی راهروها، دو ایوان کوچک جلو حجرهها قرار دارد. دیوارهای فوقانی دارای نقاشی های دیواری تاریخی در مقیاس بزرگ است. دو مناره مسجد دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده اما در سال۱۳۱۳ هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد. در نهایت اگر به سمت ضلع شمالی حرکت کنید با سردر قیصریه روبرو خواهید شد. با مشاهده این سر در قوسی شکل یکی از ارزشمندترین نقاشیهای مربوط به دوره صفویه را خواهید دید. با اقامت در این هتل به راحتی به نقاط مختلف شهر و جاذبههای اصفهان دسترسی خواهید داشت و میتوانید از رستورانهای خوب محله جلفا با غذاهایی خوشمزه، بهرهمند شوید. اما حیف است که به این شهر باستانی بروید و از همه ی آثار آن دیدن نکنید. برای بازدید بناهای تاریخی و آثار هنری که بر سردر این بناها بجا مانده است می بایست 1 الی 3 روز زمان بگذارید. این بنا در گذشته سه طبقه داشته اما امروزه طبقه سوم آن که نقاره خانه بوده تخریب شده و تنها دو طبقه از آن باقی مانده است.

پل در طول روز زیباست اما به هنگام شب حالت زنده تری پیدا می کند. به علاوه خزندگان زنده در این باغ تاکسیدرمیها نیز به چشم میخورند. دیواره سمت راست نشان دهنده اروپاییان در حال رقص و آواز و دیواره سمت چپ شکارگاهی را به تصویر کشیده است که با گذشت این همه سال و با وجود از بین رفتن قسمت هایی از این نقاشی ها هنوز زنده بودن رنگ ها و زیبایی خود را حفظ کرده است. بنابراین با رفتن به مرکز شهر اصفهان علاوه بر دیدن این میدان زیبا و چشم نواز، میتوانید از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان دیدن کنید. میدان نقش جهان اصفهان اصلی ترین نقطه گردشگری اصفهان که در مرکز شهر قرار دارد با معماری بینظیرش، نفس هر بیننده ای را بند میآورد. سردر قیصریه، از چهار درب فرعی و یک دروازهی اصلی و یک حوض آب تشکیل میشود. دلیل نامگذاری آن به این علت است که طراحی استخر به گونه ای است که آب از سوراخ های آن مانند مروارید تراوش میکند. این باغ از قناتی به همین نام مشروب میشود و جریان آب در باغ استخوانبندی طراحی آن را تشکیل میدهد. اگرچه به سبب آهکی بودن جنس کوه هیچگونه گیاهی بر روی دامنه این کوه رشد نکرده است و خالی از هر پوشش گیاهی است اما ظاهر آن به قدری متمایز و شگفتآور است که جزو جالبترین جاهای دیدنی یزد محسوب میشود. بازار به صورت سه طبقه طراحی شده بود اما طبقهی سوم که نقاره خانه بوده در زمان قاجار تخریب شد و اکنون فقط دو طبقه از آن باقی مانده است. این بنا به فرمان شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ ساخته شد. ماجرای ساخت مسجد امام از این قرار است که شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به خاطر بیست و چهارمین سال فرمانروایی خود دستور میدهد مسجدی بزرگ و بیهمتا بسازند.

از نظر موقعیت میدان عتیق (میدان امام علی) در شمال شرق نقش جهان قرار دارد که تا میدان حدود دو و نیم کیلومتر فاصله دارد. معماران خلاق و با تجربه ای که طرح میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن را طراحی نموده اند از نقشه های قدیمی تری که درساخت میدان عتیق دوران آل بویه اصفهان، میدان عالی قاپو قزوین و میدان حسن پادشاه تبریز استفاده شده است نیز الهام گرفته و با ادغام آن ها و خلاقیت خود طراحی بی نظیری اجرا نموده اند که با وجود سالیان زیادی است که از عمر این بناها می گذرد همچنان منحصر به فرد و بی همتا هستند. این مسجد طی سالهای ۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹ میلادی در دوران صفوی در ضلع شرقی میدان توسط استاد هنرمند محمدرضا اصفهانی ساخته شد. میدان نقش جهان در ابعادی کوچکتر، در قرن پانزدهم میلادی و دوره تیموریان ساخته شد و قبل از آنکه اصفهان به پایتختی انتخاب شود، باغ باشکوهی به نام نقش جهان وجود داشت. در آغاز قرن هفدهم و در سال 1398 شاه عباس اول تصمیم گرفت پایتخت ایران را از قزوین جدا و اصفهان را به عنوان مرکز و پایتخت ایران انتخاب کند. عمارت عالی قاپو اصفهان در ابتدا دارای یک ساختمان و معماری ساده بوده اما به مرور زمان طبقاتی به آن اضافه گردید و در نهایت در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون دار آن ساخته شد.

نمایی از گنبد و بخشی از ایوان مسجد جمعه یزد؛ ایوان بزرگ، غرفه ها، گوشوار ها، بزوار ها، رواق ها و طنبی های آن همه در حد زیبایی است و معماری باشکوه پارتی را با همه جلال و احتشام و نغزی و ریزه کاری اش به یاد می آورد؛ قوس های جناغی خوش اندامش که تناسب 4 و 3 دارد در عین نغزی، ژرف نگری معمار ایرانی را در استواری بنا نشان می دهد؛ روشنایی گنبد با وضع طاقچه های گچ اندود در برابر روزن های مشبک به نحوی شاعرانه تامین شده است. مسجد امام یکی از باشکوهترین مساجد قرن ۱۱ هجری است و کاشی کاریهای بی نظیر این مسجد شاهکاری از هنر معماران زمان صفوی را نشان میدهد. میدان امام همراه با بناهای تاریخی اطراف میدان شاهکاری از معماری ایرانی در دوره صفوی را نشان میدهد. معماری میدان و بناهای تاریخی اطراف آن حاصل هنر معماران و هنرمندان برجسته ایرانی همچون شیخ بهائی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی است. سر در قیصریه یک بنای زیبا و تاریخی از دوران صفویه است که در قسمت شمالی میدان و طی سالهای ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ قمری ساخته شده و ورودی اصلی بازار فعلی میدان نقش جهان است. میدان نقش جهان در دوران صفویه که اصفهان پایتخت ایران بود ساخته شد. این مکان باستانی و تاریخی در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۵۸ نیز در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد. معماری ها و کاشی کاری هایی که در ساخت این باغ به کار رفته است در نوع خود بی نظیر هستند و می توان گفت این بنا از آثار شاهکار معماری دوره صفوی است.

توصیه ما به شما این است که برای بازدید از این میدان و آشنا شدن با قدمت میدان نقش جهان حتما برای یک بار هم که شده به اصفهان سفر کنید. اما نتیجه این زحمات تبدیل به شاهکاری بی نظیری شده که با گذشت چند صد سال از عمر آن هنوز هم که هنوز است در جهان به عنوان یک شاهکار معماری مورد توجه قرار میگیرد. چند مسیر مختلف برای رسیدن به میدان نقش جهان وجود دارد. در هنگام رزرو تور اصفهان با مراجعه به این باغ برای بازدید می توانید گونه های گیاهی متنوعی را در کنار عناصر و سبک مختصات باغ های سنتی ایران مشاهده کنید. در قسمت هایی از این میدان می توانید با اجاره درشکه، زمانی را به درشکه سواری اختصاص دهید و از لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید. به شما پیشنهاد میکنیم در بازدید از این مکان تاریخی حتما درشکه سواری را نیز تجربه کنید. این میدان به درشکه سواری هایش نیز معروف است. جالب است بدانید معمار این مسجد شیخ بهایی بوده و آن را به گونهای طراحی کرده که مسجد دقیقا روبه قبله ساخته شود. اما به احتمال زیاد معمار اصلی آنها یکی از کسانی بوده که سازههای مشهور و زیبای مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطفالله را ساخته است.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره خودرو برای سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 18

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 731
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1029
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 6444
  • بازدید ماه : 32771
  • بازدید سال : 168213
  • بازدید کلی : 833997
  • کدهای اختصاصی